Dít zijn de laatste ontwikkelingen om kwaliteit te bewaken

Veel organisaties werken met vaste onderaannemers en leveranciers. Logisch, want na verloop van tijd bouw je een vertrouwensrelatie op. Maar hoe monitor je de kwaliteit? Want de ontwikkelingen in apps op het gebied van bouwkwaliteit gaan in sneltreinvaart.

Eerst een woningdossier opbouwen

Kopers hebben in veel projecten een groeiende vrijheid en keuze op het gebied van meer- en minderwerk. Steeds vaker is er ook sprake van structurele uitbreidingen en wijzigingen aan de woning, zoals een uitbouw, een dakkapel, een andere gevel of een afwijkende indeling.

Om misverstanden tijdens de bouw te voorkomen en de kwaliteit tijdens het bouwproces te borgen, moeten onderaannemers en leveranciers beschikken over de juiste tekeningen wanneer kopers kiezen voor meerwerk.

Deze keuzes zijn inclusief de bijhorende bouwtekeningen rechtstreeks terug te vinden in het online woningdossier van homeDNA. De complete voorgeschiedenis van de woning staat hierin. Dit vormt het DNA, waarmee je een volledig dossier 'as built’ hebt van de woning. Dit is tijdens de bouw van belang, maar ook daarna, als er vragen zijn tijdens en na de garantieperiode.


Bouwkwaliteit monitoren met apps

Met het online woningdossier kunnen alle betrokkenen dus de gegevens per pand en per klant raadplegen, maar ook opbouwen. Op de bouwplaats worden hier apps voor gebruikt. Bijvoorbeeld de Bouwkwaliteit App. Daarmee kun je, als je problemen signaleert tijdens de bouw, meteen een melding doen. Je markeert het knelpunt dan op de plattegrond en voegt een foto, omschrijving en categorie toe.


In deze app kun je ook veiligheidsmeldingen doen. Die kunnen dan meteen door bijvoorbeeld de uitvoerder worden doorgezet naar een intern verantwoordelijke of een leverancier/onderaannemer. De leverancier/onderaannemer bouwt een eigen overzicht op en kan de meldingen zelfstandig afmelden. Ook kan leveranciers worden gevraagd bepaalde checklijsten voor hun werk in te vullen.

Alle gegevens over de aard en doorlooptijden van meldingen kun je met behulp van de Bouwkwaliteit App helder inventariseren. Er worden automatisch rapportages bijgehouden, waarbij je kunt filteren op stabulijst-item, leverancier en project: zo kun je samen met partners inzoomen op knelpunten en deze pro-actief aanpakken.


Voor kwaliteitscontrole en veiligheidschecks maak je gebruik van checklijsten, die je in de app kunt aanmaken. Dit doe je éénmalig voor al je projecten. Checklijsten maken het mogelijk om kwaliteit en veiligheid gestructureerd en uniform te bewaken. Checklijsten zijn in te delen in eigen categorieën, denk bijvoorbeeld aan categorieën als veiligheid, renovatie en inspectie. Na het invullen zijn de checklijsten ook te evalueren, en per bouwnummer weer op te vragen en in te zien.


Het blijft mensenwerk

Uiteraard is voor continue kwaliteitsverbetering meer nodig dan alleen een systeem: het vraagt ook om een andere mindset waarin openheid en ambitie voor voortdurende optimalisatie voorop staan. Het is van belang dat alle leveranciers en onderaannemers goed geïnformeerd en geïnstrueerd worden over het belang van een nieuwe manier van werken. Tenslotte valt of staat de implementatie van een nieuw systeem bij de betrokkenheid van de mensen die ermee gaan werken.

Ga vooral in gesprek met leveranciers en onderaannemers over het doel van een andere werkwijze. Ook voor hen heeft een overzichtelijke digitale omgeving per project veel voordelen. Wanneer zij zicht hebben op de voordelen, worden zij ongetwijfeld ook betrokken partners in het hele proces.


Telefoon: 010-450 63 56

E-mail: info@homedna.nl